CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 2, 2009

Antara Dua, Kau Pilih Mana Satu???

Hari ini sudah 12 Ramadhan 1430 H, roughly we could say that we already passed one third of Ramadhan, maka ini adalah masa yang amat baik untuk kita melakukan refleksi atau muhasabah diri untuk prepare nk lalui 2/3 Ramadhan yang tinggal dengan lebih bergaya dan berjaya, yeah!

Tanpa menulis dengan lebih panjang, ni aku nak share satu hadith Rasulullah s.a.w. yang amat relevan dengan Ramadhan yang maksudnya begini:

Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”.

Para sahabat bertanya."Kenapa engkau berkata amin, amin, amin, wahai Rasulullah?" Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.

Kemudian Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’ “.

Kemudian Jibril berkata lagi.’Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’.”
[Dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari di dalam Adab al-Mufrad dan dinilai Sahih Lighairihi oleh al-Albani di dalam Sahih Adab al-Mufrad – no: 644]

Secara kesimpulan, kita ada dua pilihan untuk mengakhiri bulan Ramadhan Mubarak ini, sama ada nak mengakhirinya dengan cemerlang iaitu memperoleh keampunan daripada Allah S.W.T. atau nak mengakhirinya dengan total failure iaitu tidak mendapat keampunanNya. So sekarang, rasa2 setakat 1/3 Ramadhan yang dh habis ni, kita ni tergolong dalam golongan yang berjaya mendapat keampunanNya atau golongan yang celaka? Wana'uzubillahi min zalik.

Ayuh lakukan pilihan yang betul sementara Ramadhan belum habis lagi ni, moga2 kita semua tergolong dalam golongan yang berjaya dan beruntung dan dijauhkan sejauh-jauhnya daripada golongan yang didoakan kecelakaannya oleh Jibril a.s. dan diaminkan oleh Rasulullah s.a.w. Ameen ya Rabb!

Wallahu'alam.

6 Extra Sharings (Comments):

Bohemian Virtuoso. said...

jen, kte salu btembung.
silap, aku salu cari pasal ngan ko.
Bkn sempena bulan pose,
ari tu lg, sablom ko g mecca,
aku nak mtk maaf.
So aku mtk maaf ari ni jen.
Byk salah aku kt ko.
Jgn riso, pasni kalo aku buat lagi, ko marahla aku.

Hadis 10 pertama bla3, 10 kedua bla2 10 ketiga bla3 tu da'if kan?

Neo Rantissi said...

No prob penkt.

Aku x pasti hadith dha'if atau maudhu', maybe kna rujuk blk yg lebih pakar. Try tanya ust2, xpun yasir ker.

yasir said...

yg "awalnya rahmat, tengahnya pengampunan, hujung pelepasan dari neraka"?
declared hadis mungkar by some muhaddithiin.

yasir said...

"awalnya rahmat, pertangahannya pengampunan, hujungnya pelepasan dari neraka"?

hadis mungkar setakat yg aku tahu.

Neo Rantissi said...

Thanks yasir! jzkk.

higoat said...

Salam Ziarah,

Ramadhan Kareem 1430...

Moga sentiasa dlm. limpahan rahmatNya, ameen!