CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 17, 2009

Quotes #1

Alhamdulillah, I've finished my 4th year's Internal Medicine round together with the OSCE exam. Going to start Surgery round this Saturday. Well then, I was reading this great article by Ust. Hasrizal entitled: Di Dalam Dunia Yang Serba TIDAK PATUT Ini and I thought about sharing some interesting quotes from the article, and the comments section:

1) “Kalau perempuan daripada zaman batu sampai zaman hutan batu mampu bergadai nyawa beranak, beranak dan beranak, mengapa lelaki hari ini yang sudah tidak mengangkat pedang di medan jihad tidak mampu untuk BERJIHAD menjaga rumahtangga? Manja sangatkah perawan akhir zaman sekarang?”

2) 'Sukar untuk sebuah rumahtangga berdiri dengan aman apabila terlalu banyak SEPATUTNYA yang diperjuangkan. Jika di dalam Bahasa Inggeris, SEPATUTNYA itu adalah sebuah EXPECTATION. Kita meletakkan banyak jangkaan dan jangkaan itulah yang kemudiannya berubah menjadi kekecewaan.'

3) “Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka” [al-Baqarah 2: 186]

Suami yang menjadi pakaian isteri itu menyembunyikan kelemahan-kelemahan si isteri dengan penuh sabar dan redha hingga dibawa mati bersama ke kubur, sampai anak tidak nampak kelemahan ibu mereka sepanjang ayah ada bersama. Dia dikebumikan bersama banyak SEPATUTNYA yang dibawa mati tanpa rasa terkilan.

4) “Kita hidup dalam dunia yang penuh dengan benda yang TIDAK PATUT. Jadi berpada-padalah pada melayan SEPATUTNYA yang banyak hinggap ke diri. Hidup memberi itu mustahil boleh dibuat-buat, sehinggalah kita berjaya untuk benar-benar percaya, bahawa kita hanyalah HAMBA kepada-Nya. Hamba tidak layak meminta-minta dan meletakkan pelbagai standard atau jangkaan hidup. Fokuskan kepada peranan, dan syukuri setiap yang diterima, biar sekecil mana pun ia.”

5) “Berikan ilmu kepada akal supaya tahu. Suntikkan iman ke hati supaya mahu. Berjihadlah menundukkan nafsu supaya mampu. Insya Allah!”

6) “a good wife for a male doctor is not a female doctor but, a good husband for a female doctor is a male doctor” (from comments section)

Conclusion: Harus banyak usaha untuk jadi lelaki soleh supaya mampu jd suami mithali yg layak mendapat isteri solehah, itulah realiti.

p/s: Salam Maal Hijrah buat semua, semoga tahun baru ini jauh lbh baik daripada tahun yang lepas! Ayuh teruskan usaha dlm meningkatkan amal, iman dan taqwa!

6 Extra Sharings (Comments):

Anonymous said...

“a good wife for a male doctor is not a female doctor..''

huh.nonsense.pliz la..who said so?

the world has changed..
a female doc can always be a good wife to a male doc.and many have prove it.what nonsense saying that just bcause ur a doc..u cant be a good wife...and furthermore..not every male doc can be a good husband to a famale doc..

semuanya bergantg pd individu itu sendiri,bagaimana dia menafsirkan kebahagiaan.

'a good husband for a female doctor is a male doctor'

huh.ini lagi satu,male doc is a gud husband for a female doc?ohh plisss..tak semestinya.male yg not a doc i guess much2 better for a female doc..

Neo Rantissi said...

@ anon: i wonder who you are, well, i myself don't agree with the statement although it came from a magazine in UIA's Faculty of Medicine if I were not mistaken. Just put it there to induce some critical thinking.

Anyway,thank you for the critical opinion, in the end, it will all depends back on the individual him/herself to become a good life partner despite what ever his/her profession.

Anonymous said...

'a good wife for a male doctor is not a female doctor but, a good husband for a female doctor is a male doctor'

izin laluan utk mengomen ye..

bnde ni subjektif rsenye
coz being a good husbnd or wife doesnt depend on ur job
it dpnds on how u balance the two rght?
so if the male dr doesnt kno how 2 balance his family n work he will still b a bad husbnd
n if d femle dr knows how 2 balance d two she can b a good wife
d statemnt is too general
we cant make assumptions n try 2 generalize certain groups of pple
bcoz evry1 is diff
(wanita alex)

Neo Rantissi said...

@wanita alex: thank you for the critical comment. ouh, x perlu mintak izin laluan, saper2 pun dialu-alukan untuk mengomen di sini selagi mana tidak melampaui batas. yup, hal ni mmg subjektif, akhirnya akan berbalik kepada individual itu sendiri kerana hakikat kebahagiaan rumah tangga itu bukan pada professionnya.

hanim said...

~~hehe~~
apapun setiap wife or husbn
ader kekurangan...x kira aper diorng keje pun..(manusia adalah insan biasa)........
blaja menerima..dn melengkapi kekurgn tu...

Neo Rantissi said...

@hanim: betul, manusia itu tiada yang sempurna.