CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 5, 2009

Cerita di Dahab + Photos

"Zainal, tiket dah beli, malam ni kul 9 bertolak dari maw-af gadid." kata Jo berkumandang di corong SE G502 aku, ouh, akhirnya, sampai gak hajat nak berjalan-jalan dalam cuti raya haji ni. Maka ringkas cerita, aku, Jo, Awe dan Meor bertolak ke Sharm el-Sheikh malam tuh. Akibat keletihan bermain dgn lembu dan kambing di siang harinya, mlm tu 9 jam bas jalan aku tido x hengat, turun rest pun tidak, agak mantap di situ, haha.

Nak ringkas cerita lagi, simply said, Sharm el-Sheikh (SS) xder apa yg interesting bagi kami berempat. Cuma pergi tandas, mandi laut dan makan sahaja, serta main tembak2 DSLR, haha. Kami juga telah tersesat sampai ke Hadaba akibat cubaan main redah tanpa tunjuk arah mahupun map.

masing2 bingung memikirkan hala tuju pelancongan hari itu, haha

Lepas bosan melilau di Old Town dan Naama Bay, maka kami berseteju untuk terus lari dari SS dan terus ke Dahab. Perjalanan selama 2 jam dgn bas, sampai sana terus check in Hotel 7 Heaven hasil cadangan bernas Pokyan kpd Jo kalau x silap aku. Nice price, LE30/head/night. Bilik selesa, aircond siap, bathroom inside, xyah share dgn tourist laen. Saper nak pegi sana lps ni, aku recommend hotel ni.

Malamnya kami bersama2 mencari kedai seafood yang menarik, akhirnya decide utk makan kat restoran sebelah hotel sahaja, LE60/head, very nice meal set. Katanya dia kasi diskaun sbb kami org Islam, alhamdulillah. Oh, aku juga igt bila dgn lagak orang kaya aku tanya berapa harga lobster sekilo, maka brader restoran tu jawab, "dii, bismu estacoza, si'ru ghaali syuwaiya, bi tultu miyah bikilo." Terjemahan gaya bebas: "natang ni nama dia estacoza, mahai sket laa, LE300 ja sekilo." Lantas aku senyum dan ckp terima kasih sajalah, dalam hati jerit, "haram jadah mahal!" Dalam hati jer la, xleh cakap, x baek woo.

main course: mmg finger licking good!

Teh yg just nicely made, layan~

dessert yg mmg mencuci mulut~

Tak lupa juga, restoran tu mmg terletak betul2 tepi pantai, maka kami makan sambil melihat dan mendengar ombak menghempas pantai nan syahdu, masyuk~

The next day, we went snorkeling at a place known as Blue Hole. Memang terbaek! Pemandangan bawah air mmg sgt menakjubkan, sungguh hebat ciptaan Allah yang Maha Agung dan Maha Cantik. Nak letak gambar xder sbb Nikon D40 aku allergic dgn air, haha. Tapi simply said, pengalaman melihat batu karang yg pelbagai, ikan2 yang warna warni, tiram, landak laut dsb secara live mmg priceless.

Petangnya kami pergi main Quad Bike, juga pengalaman yang terbaek. Bagi yg tak tahu, Quad Bike ni sejenis motor lasak bertayar empat. Dari petang sampai malam, siangnya merentasi kawasan ala2 padang pasir dan canyon, serta malamnya merentasi tepian pantai di bawah cahaya bulan mengambang yg memang cantik.

Okeh, aku dh mula malas nak komen tiap gambar, biarlah anda yg mentafsir sendiri, woah!

Sambung citer, sebelah malamnya, selepas pulang dari main Quad-Bike, kami tido kejap utk prepare badan nak panjat Jabal Musa@ Mount Sinai which is about 2700+ meter dari aras laut. Perjalanan ke Jabal Musa dari Dahab lebih kurang 2 jam, mula panjat dalam pukul 2 pagi dan sampai ke puncak dalam pukul 4.30am. agak laju bukan? gara2 pakcik guide yang asyik nak cepat, nasib baik badan aku cukup fit, haha. Cuaca di sana sgt sejuk, alhamdulillah penebat haba naturalku agak tebal walaupun pakain mlm tu agak nipis, bajet power, haha.

Antara perkara2 yang plg memorable ialah aku telah berpeluang untuk melaungkan azan subuh di puncak Jabal Musa seterusnya mengimamkan solat subuh. Masa tu, memang terasa 'izzah (bangga) dgn Islam sebagai agama yang dianuti tatkala di kelilingi pelancong2 yg mmg majoritinya bukan Muslim. Selain itu, pemandangan sunrise dari puncak Jabal Musa mmg terbaek, x dapat nk describe dgn kata2, Maha Suci Allah yang menciptakan alam dan seluruh isinya! Sunrise cuma dlm seminit jer, walaupun mendaki selama 2.5 jam, menanti dlm kesejukan yg amat selama lebih kurang sejam, tetap amat berbaloi!!! Selain itu, kebetulan malam tu bulan mengambang, maka pendakian berpandukan cahaya bulan yg terang mmg sgt best! Langit pula kelihatan sgt senang serta penuh dengan bintang2, x tergambar keindahannya dgn kata2, sungguh hebat ciptaan Allah yang Maha Bijaksana dan Maha Berkuasa.

It was a very tiring yet wonderful experience! Again, i'm too lazy to put any description for the photos, well, a picture means a thousand words right?

Selepas tu, kami jenguk kejap St. Katherine Monastery kat kaki gunung, well nothing much to say about that old church. Lepas tu terus balik ke hotel di Dahab. Sampai hotel, semua terus tumbang keletihan. Petangnya sebelum balik, sempat beli t-shirt. Satu citer lawak, arab kedai tu cuba kelentong nk jual t-shirt sehelai LE100, sekali budak2 ni boleh bargain dalam bahasa arab daa, last2 dapat LE25 for each t-shirt, hehe, ntah2 boleh kurang lagi agaknya. Lupa, a funny thing about Dahab is, sana tiada teksi, public transport naik pick-up truck, duduk kat belakang, layan open air, haha, mmg menarik!

Akhirnya kami bertolak ke SS dari Dahab, kemudian amik bas ke Alex dari SS. Alhamdulillah, syukur yang amat kerana semua urusan berjalan lancar dan dipermudahkan oleh Allah S.W.T. Next target: Matruh + Siwa atau Hurgada.

p/s: Terima kasih banyak2 buat Johannas, Hafiz Syazwan dan Meor Solehuddin yang turut sama2 dalam trip ni dan menjayakannya. Terima kasih juga utk burung antu.

4 Extra Sharings (Comments):

burung antu said...

same-same..(^-^)!
and thanx a bunch for the great sharing..*wink*

adrinaqamarina said...

wa...
bestnyer...
boley tgk2 batu karg sume...
batu krg dye cam kat msia tak?
huhu~
t nak pg la gak...
=)

Neo Rantissi said...

@owl: you're welcome, anytime ^_^

@qama: yup, mmg best! nk kata sama tu xtau la sbb x pernah snorkeling kat mesia. =P. pergi jgn x pergi!

adrinaqamarina said...

erk...
qama...
1st person called me qama...