CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 24, 2009

Anda Tenang Tak?

Berkata Hassan Al-Basri rahimahullah ketika ditanya tentang ketenangan dirinya:

1) Aku tahu (dgn penuh yakin) yang rezki aku tidak akan diambil oleh orang lain, maka hatiku menjadi tenang.
2) Aku tahu yang kerjaku tidak akan ada orang lain yg akan melaksanakannya, maka aku bersungguh-sungguh melakukannya.
3) Aku tahu Allah memerhatikanku, maka aku berasa malu andai Allah melihatku melakukan maksiat.
4) Aku tahu mati itu pasti, maka aku bersedia untuknya.

Huraian dan perkongsian ringkas dariku:

Jawapan 1: Setiap orang dah ditentukan rezki masing-masing, maka bila tak dapat sesuatu yang diinginkan, jangan kecewa, jangan putus asa, redha dgn apa yang dikurniakannya. Tapi bukanlah bermakna boleh duduk saja-saja tidak berusaha tunggu rezki turun dari langit, tu bangang namanya.

Jawapan 2: Setiap orang ada tugas masing2, tugas sebagai hambaNya, tugas sebagai anak, tugas sebagai pelajar harapan bangsa, tugas sebagai da'ie, tugas sebagai doktor, tugas sebagai ustaz/ah, dsb. Maka jalankan tugas anda dgn penuh dedikasi dan dgn sebaiknya, takder orang lain yang sibuk nak buat tugas2 anda tu. Kau punya amanah, kau la yg kena buat, mana boleh banyak songeh.

Jawapan 3: Yang ni tak susah nak hurai, kalau hati tu ada iman, insyaAllah terus leh faham apa yang dimaksudkan oleh Hasan Al-Basri dalam kata-katanya itu. Tanam sifat malu dengan Allah S.W.T., kalau rasa dah takder rasa malu bila buat salah, buat dosa, buat maksiat, baik cepat2 baiki hati, cari keimanan yg dh jauh tertimbus dlm kegelapan hati, takut2 tiket ke neraka sudah siap ditempah beb.

Jawapan 4: Mati itu pasti, dan tujuan hidup di dunia tak lain untuk bersedia menghadapinya, untuk kumpul bekalan utk kehidupan selepasnya. Kalau lps baca blog ni tiba2 mati, amacam? dah cukup bersedia???

Moga memberi manfaat buat yg membaca, wallahu'alam

p/s: Kata-kata Hasan Al-Basri rahimahullah itu dipetik daripada tazkirah seorang sahabat aku, Ust. Zaizul Irsyadi.

0 Extra Sharings (Comments):